Myymme matkaoppaita käytännössä kaikissa kirjakaupoissa ja netissä.
Kirjakauppojen myynti on järjestetty siten, että kustantaja eli me maksamme aika tuntuvan summan siitä, että Kirjavälitys Oy toimittaa jokaiseen kirjakauppaan yhden kappaleen kutakin nimikettä. Järjestelmää kutsutaan Näytevarastoksi.
Hinnastaan huolimatta se on kannattava järjestelmä. Jokainen uusi kirja ilmestyy heti kirjakauppoihin, koska kustantaja itse maksaa sen toimituksen sinne. Kirjavälityksen logistiikka toimii, joten kirjoja myös on siellä missä pitääkin.
Jotta kirjan ohjevähittäishinta toimisi, meidän pitää laskea omaa hintaamme tätä NV-järjestelmää varten, jolloin Kirjavälityksen oma välitysmaksu sisältyisi ohjehintaan. Monet kustantajat valittavat tästä, mutta me emme. Oleellista on se, että kirjoja todellakin on saatavilla ja niinhän niitä onkin.
Nyt kun me maksamme levityksen ja laskemme myös omaa tukkuhintaamme, olisi tietysti hienoa, jos kirjakaupat ottaessaan ilmaiseksi kirjan myyntiin, kunnioittaisivat tätä kustantajan omaa ponnistelua. Niin muut kirjakauppaketjut tekevätkin paitsi yksi.
Kyseessä on SanomaWSOY-konserniin kuuluva ketju, jonka kaupoissa hintaan lisätään 3 euroa eli melkein 18 markkaa lisähintaa eli siis silkkaa ilmaa.
SanomaWSOY-konserni on monella alalla monopoliasemassa, vastoin kilpailulainsäädäntöä. Konsernin suuromistaja on Suomen rikkain mies. Konsernin kirjakauppa siis rikastuttaa Suomen rikkainta miestä laittaessaan ilmaiseksi saamiinsa kirjoihin 3 euroa lisähintaa.
En ole varma, onko käytäntö laittomuus eli rikos, mutta ainakin se loukkaa kilpailulainsäädännön henkeä.
Kyseinen kirjakauppaketju osti taannoin haltuunsa Oulun, Jyväskylän, Joensuun ja Lappeenrannan Akateemiset kirjakaupat, ja nyt osassa näistä kaupungeista kaksi Erkon omistamaa kirjakauppaa "kilpailee" keskenään eikä muita kirjakauppoja kaupungeissa ole. Monissa muissa kaupungeissa on vain yksi kirjakauppa, jonka omistaa SanomaWSOY. Samanlaisia monopolitilainteita on elokuvien levityksessä, kioskikaupassa ja joillakin muilla aloilla.
Kyseessä on samanlainen farssi kuin pääkaupunkiseudun ilmaislehdet Metro ja 100, jotka molemmat kuuluvat Suomen rikkaimman miehen omistamaan konserniin, ja kuitenkin ne "kilpailevat" keskenään.
Kyseessä on neuvostoliittolainen tai pohjoiskorealainen "kilpailu".
Ongelma on siis tämä: yhden kaupungin kirjakauppaa monopolisoi yksi ainoa ketju, joka ottaa ilmaiseksi myyntiin kirjoja ja laittaa kirjojen hintaan 3 euroa liikaa.
Tämä lisähinta vähentää myyntiä eli vaikeuttaa kustantajan toimintaa. Ja jos joku sitten ostaa kirjan, Suomen rikkain mies rikastuu entisestään.
Tätä ei voi lain nojalla estää, ja boikotti vahingoittaisi eniten näitä pieniä kirjakustantajia. Ketju hinnoittelee kuitenkin oman konsernin tuotteet usein tarjoushinnoilla, niitä mainostetaan näyttävästi oman konsernin lehdissä "miljoonalle lukijalle" kun taas kilpailijoiden tuotteet hinnoitellaan ylihintaisiksi, vaikka ne on otettu myyntiin ilmaiseksi.
Tällaistakin voi yritystoiminta olla Suomessa.
Ehkä joskus tulevaisuudessa ihmetellään, miten oli joskus mahdollista sallia laiton monopolikauppa kaikkine väärinkäyttöineen. Nyt ja toistaiseksi se vain vaikenemalla sallitaan.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti