torstai 8. toukokuuta 2008

SAS ja kehno tiedotuskäytäntö

Saan kouralliselta matkailualan yritykseltä tiedotteita. Kaipaisin useampiakin - etenkin suomalaiset matkanjärjestäjät menettävät pisteitä kun eivät toimita uutuusmateriaaliaan matkailutoimittajille. Olympia on ainoa matkatoimisto , jolta tulevat säännöllisesti esitteet.

Lentoyhtiöistä Finnair ei tiedota mitään matkailutoimittajille, mikä on käsittämätöntä. Finnair ja suomalaiset matkailutoimittajat ovat käytännössä samalla puolella, mutta jos toinen osapuoli ei tiedota, ei toinenkaan voi työskennellä.

Erikoinen tapaus on SAS.

Skandinaavien lentoyhtiö ei toimi Suomen puolella, lukuun ottamatta tytäryhtiötä Blue1, jonka tarpeellisuudesta voi olla monta mieltä.

SAS on harrastanut sekä aktiivista nettitiedotusta (katastrofaaliset kalustouutisoinnit ovat olleet osa tiedotusta) että fax-tiedotteita.

Meillä meni aikoinaan lämpöpaperi-fax vaihtoon ja tilalle ostettiin mustesuihku-fax. Se on sekin aataminaikuista teknologiaa, kuten koko fax-järjestelmä. Kuka enää faxaa nykyään mitään?

SAS faksaa. Ja paljon. Ja vieläkin enemmän.

Jouduin moneen kertaan lähettämään vihaisia sähköpostiviestejä moneen eri osoitteeseen, ennen kuin faxien tulva alkoi vähentyä.

Ajatelkaa:

- Paperi maksaa.

- Paperi on aina luontoa kuluttava tuote.

- Mustesuihkufaxin muste maksaa, ja sitä paitsi se kuluu nopeasti.

- Kuka ylipäätään lukee noita tiedotteita faxista, jos ne saapuvat myös sähköpostiin?

SAS lähetti ainakin kerran kvartaalitiedotteen faxin kautta. Se tukki koko koneen. Paperi loppui, ja kun saavuin seuraavan kerran faxin luo, paperia piti syöttää lisää, ja lopulta tiedotteen laajuudeksi paljastui yli 20 sivua.

Tämä on silkkaa terroria.

Nyt fax saa olla rauhassa, vaikka SAS:n allianssipartnerit edelleenkin faxaavat tiedotteitaan. Niitä onneksi tulee vain harvoin.

SAS ampui itseään jalkaan. Ärtymys massiivisten faxien vastaanottamisesta on niin suuri, että lentoyhtiö olisi mukava laittaa jonkinlaiseen boikottiin. Toisaalta sen omat sekoilut kalusto-ongelmineen hoitavat senkin asian kuntoon ilman että itse tarvitsee vaivautua.

Mutta oikeasti: Älkää enää faksatko tiedotteita, jos haluatte antaa myönteisen kuvan toiminnastanne! Tack så himla mycket!

Ei kommentteja: