Kroatia tulee ja hyvällä syyllä.
Kroatia on tavallaan se Välimeren rantavaltio, jollaista on etsitty.
Kroatia on aktivoitunut viime aikoina järjestämään monenlaista tapahtumaa Helsingissä. Matkailutoimittajille ovat tulleet tutuiksi kroatialainen viini, herkut, musiikki ja matkailun faktat. Aktiivinen ja sympaattinen uusi suurlähettiläs Damir Kušen on laittanut tuulemaan.
Kroatia on se osa Jugoslaviaa, jonne suomalaiset menivät sosialismin aikana lomailemaan. Dubrovnik, Split, Makarska, Istria ovat kaikki Kroatiaa. Mutta Kroatia ei ole pelkästään rantalomakohde. Zagreb on mainio kulttuurikaupunki, sisämaan kansallispuistot ovat luonnonkauniita kohteita, ja erikoinen Slavonia kantaa harteillaan verisen sodan viittaa.
Meidän Kroatia-opaskirjamme syntyi Sundströmin pariskunnan ja minun yhteistyöllä. He kiersivät saarilla ja rannikolla, minä ajelin omalla autolla Istrian niemimaalla ja Bosnian halki Slavoniaan.
Voin vakuuttaa kaksi asiaa
- Kroatiaan kannattaa kokeilla ajamista myös omalla autolla. Schengen-alue ulottuu Slovenian ja Kroatian (tai Unkarin ja Kroatian) rajalle, eli Kroatiaan saakka pääsee vilauttamatta passia matkan varrella. Via Baltica toimii ja vetää hyvin, ja bensan hinta on yhden euron hujakoilla.
- Kroatian kokonaistuntuma on myönteinen. Se on suhteellisen vähäväkinen valtio, eli siellä ei ole samanlaisia tungoksia kuin Italian tai Espanjan rannoilla. Etenkin sesonkien ulkopuolella Kroatian lämpötilaetu Suomeen (kevääseen/syksyyn) nähden on erinomainen. Kroatiassa on suunnilleen kaikki sama kuin Italiassa mutta edullisemmin, vähemmällä kohinalla ja kauniimmassa luonnossa.
Kroatia tulee nyt kovaa vauhtia. Avainhenkilöiden syöttäminen ja juottaminen tuottaa varmasti tulosta.
Ainoa ongelma Kroatian matkailussa on lyhyt sesonki. Se on laskelmoidusti rakennettu rahastamaan Italian lyhyttä lomasesonkia - heinäkuun loppua ja elokuuta.
Siksi Kroatiaan kannattaakin mennä keväällä ja syksyllä, jolloin hintataso on huomattavasti edullisempi, tilaa löytyy ja säätilaetu Suomeen nähden on paras.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti