sunnuntai 20. huhtikuuta 2008

"Maailman parhaat matkailukartat"

Näin Lonely Planet väittää.

Jos matkaopaskustantajalla on otsaa väittää kirjansa takakannessa "meillä on maailman parhaat matkailukartat", muut kirjakustantajat kyllä ottavat haasteen vastaan. Niin mekin.

Lonely Planetin korskea itsekehu löytyy muun muassa kirjan Thailand's Islands & Beaches takakannesta.

Lähdetäänpä vertailemaan.

Tällainen haaste on nimittäin helppo ottaa vastaan ja osoittaa se vääräksi. Jo saksalainen Stefan Loose ylittää laadullisesti Lonely Planetin matkailukartat mennen tullen.

Me toimimme nykyään vanhojen satelliittikuvien kanssa. Niissä on tiet ja kadut pielessä mutta kokosuhteet ovat oikein.

Kokosuhteet on tärkein seikka matkailukartoissa, ja etenkin Thaimaassa. Thaimaa ei jostakin syystä ole koskaan onnistunut tuottamaan luotettavia matkailukarttoja.

Minulla on mahtava kokoelma vanhoja (ja uusia) Lonely Planeteja kirjahyllyssä, ja sieltä voi verrata esimerkiksi Phuketin alueen karttojen kehitystä. Varhaiset kartat olivat äärimmäisen huonoja. Ne oli piirretty käsin summittaisesti. Joka pystyy kaivamaan vanhoja Thailand-oppaan painoksia, se näkee ne itse omin silmin.

Teesi kuuluukin näin: jos matkaopaskustantaja muokkaa vanhoja omia karttoja nykyaikaisemmiksi, se tekee väärin.

Me emme tee niin. Me piirrämme vaikka jokaiseen uuteen painokseen uudet kartat, jos saamme luotettavampaa referenssimateriaalia. Nytkin teemme kokonaan uusia karttoja Phuketin rannoista.

Meillä karttapohja piirretään käsin, digikuvataan ylivalotuksella ja siirretään Photoshopiin. Sen jälkeen kuva printataan empiiristä tutkimusta varten. Tämä on ratkaiseva työvaihe, koska kartan jokainen tie ja katu täytyy löytyä "kentältä". Käytännössä teitä ja katuja ajetaan läpi koko kartan alueelta, ja puuttuvia lisätään melkein jokaiseen karttaan. Kun ajan itse kartta kädessä kevytmoottoripyörällä Ao Nangin syrjäseutuja, vertaan koko ajan pohjakarttaa ja tiestöä.

Jos yllättävä tie ilmestyy eteeni, ajan tien pariin kertaan läpi, jotta ymmärrän miten se menee. Thaimaassa tehdään näköjään uusia teitä koska vanhat satelliittikuvat eivät niitä näytä!

Näin on helppo vertailla empiirisesti tutkittuja karttoja Lonely Planetin "maailman parhaisiin" karttoihin.

Esimerkiksi Phuketin Nai Harn esitellään täysin harhaanjohtavasti. Lonely Planet on keksinyt sinne päätien, jollaista ei ole koskaan ollut olemassa. Sama virheellinen kartta toistuu painoksesta toiseen. Ovatko tekijät koskaan käyneet paikan päällä?

Lonely Planetin Nai Harn sisältää rantaa seurailevan päätien, joka yhdistyy Kataan ja Karoniin. Sellainen tie toki alkaa Le Meridien -hotellin kohdalta ja jatkuu runsaan kilometrin päähän, missä on Baan Krating -lomakeskuksen portti. Tie loppuu siihen. Koskaan ei tästä ole jatkunut päätietä Katan suuntaan. Uusimmassa Lonely Planetissa ei ole merkitty Baan Krating -majapaikkaa. Jos olisi, se ehkä paljastaisi, että tekijät ovat oikeasti käyneet paikan päällä.

Toinen kartta on Karon-Kata, jossa ei ole mitään kohteita alueen pohjoisosassa. Kuitenkin siellä on useita hotelleja ja majataloja, ei hintaluokissa. Sanomattakin on selvää, että meidän karttaamme ne tulevat kaikki.

Meidän Patong-karttaamme merkitään nyt enemmän kujia kuin edes Stefan Loose (saksalaisten reppumatkailijoiden "raamattu") on merkinnyt omiin karttoihinsa.

Tämä johtuu tarkasta karttatyöstä, jota tein korkean hotellin 15. kerroksesta. Tarkastelin kujien suuntia ja pituuksia, ja piirsin ylhäältäpäin karttakaavion. Sen jälkeen otin hissin alas ja ajoin tai kävelin kaikki kujat läpi. Vielä kun vertasin omia kaavioitani vanhoihin satelliittikuviin, sain kartalle kutakuinkin sataprosenttisen vastaavuuden todellisuuden kanssa.

Joskus 1990-luvulla (jolla ei enää nykymarkkinoilla ole merkitystä) tein empiiristä työtä Marokko-opasta varten. Minua nauratti se, että sekä Lonely Planet että jokin toinen matkaopaskustantaja oli merkinnyt kaksi hotellia samalla tavalla väärin. Siispä jompi kumpi oli erehtynyt ensin ja toinen oli matkinut toista. Ulkopuolisen on mahdotonta tietää kumpi oli kampi. Sanomattakin on selvää, että oma karttani oli siltä käynniltä kunnossa.

Näin siis syntyy Suomalaisia Maailman Parhaita Matkaopaskarttoja. Ehkä.

Me emme sentään kehtaisi retostella tuollaisella epärelevantilla väitteellä kirjojen takakannessa.

Ei kommentteja: